Projecto DiversaCat de Amics de la Unesco Barcelona

Este documental fue realizado dentro del Projecto DiversaCat de Amics de la Unesco Barcelona. Se trata de realizar documentales por parte de alumnos de secundaria acerca de la diversidad cultural. Immigrant fue realizado por alumnos de primero del Institut Pablo Ruíz Picasso de Torre Baró.

miércoles, 28 de marzo de 2012

¿Hasta cuando ha de seguir nuestra escuela con una conexión tan precaria a internet?

A día de hoy disponemos de un ancho de banda de 0,4 Mb,  con el cual nuestros hijos no pueden disponer de las ventajas que ofrecen las nuevas tecnologías en el ámbito de la educación.

Hace años se está pidiendo una solución a  este problema, pero todavía no tenemos respuesta.

A continuación os dejo la última carta que se ha enviado, desde el Consejo Escolar, al Consorci D'Educació.



" Des de fa molts anys els alumnes i professors de l’ INS Pablo Ruiz Picasso a Nou Barris patim un greu problema amb la connexió a Internet. Som un institut amb més de 375 alumnes i 48 professors. Tenim una dotació de més de 110 ordinadors, de diferents èpoques i prestacions, però tan sols disposem d’un ample de banda de 0.4 megues. Això suposa una gravíssima limitació a l’hora de fer classe, preparar activitats, accedir a recursos i, fins i tot, realitzar gestions administratives. No podem fer activitats em línia, accedir a continguts digitals o ni tan sols veure vídeos d’ Internet a classe. Per posar un exemple, l’any passat no vam poder matricular els alumnes de batxillerat a les PAU. El currículum de moltes matèries ens obliga a treballar la competència digital, la qual cosa és impossible de fer en el nostre centre. Mentre altres instituts avancen cada cop més amb ordinadors a les aules, continguts digitals i treball en xarxa, nosaltres no podem ni plantejar-nos-ho. Mentre el món està cada cop més interconnectat i digitalitzat i el Departament d’ Ensenyament i les administracions no paren de cantar les lloances del progrés tecnològic, nosaltres ens sentim completament discriminats i fora de joc.

Cal recordar el que diu la “Agenda Digital para Europa -Bruselas, 19-05-2010 COM(2010)245-” en relació amb les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) com a peça clau per tal que Europa assoleixi els seus objectius per al 2020 i per tal de contribuir al creixement econòmic:

a)     Es necessari el desenvolupament i millora dels serveis públics digitals.
b)     Es necessari fer una alfabetització digital, en especial dels col·lectius més desfavorits.
c)      Cal enfortir la competitivitat  del sector TIC
d)     La UE ha de crear un veritable Mercat Únic Digital.
e)     La UE ha de comptar amb  infraestructures sòlides, més ràpides i eficients, especialment amb referència a la bada ampla i les xarxes del futur.

(Font: Vázquez, Esteban y Maria Luisa Sevillano, (2011) Educadores en Red. Elaboración y edición de materiales audiovisuales para la enseñanza. Madrid. Ediciones Académicas, S.A.)

Aquest problema s’arrossega des que ens van fer la connexió, fa ja molts anys. S’han fet múltiples gestions, any rere any, sense aconseguir cap resultat. Per citar només alguns exemples adjuntem un llistat de les cartes registrades:

-          Carta al director del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat i a l’ Institut d’ Educació de l’ Ajuntament de Barcelona d’octubre del 2008.
-          Carta al responsable TIC del Consorci d’ Educació de Barcelona de gener del 2009.
-          Carta al gerent i al responsable d’informàtica del Consorci d’ Educació de Barcelona de setembre del 2009.
-          Carta al gerent del Consorci d’ Educació de febrer del 2010.
-          Carta conjunta dels centres educatius de la Zona Nord a la regidora de Nou Barrris, al Departament d’ Educació i al Consorci d’ Educació de Barcelona de desembre de 2010.

A banda d’això, s’han enviat molts e-mails i s’han fet també múltiples gestions amb companyies telefòniques per intentar resoldre el problema pel nostre compte sense cap resultat. Però realment, hem de ser nosaltres els que hem d’intentar resoldre aquests problemes? O han de ser els nostres representants politics elegits democràticament? El passat curs vàrem renunciar a participar en el programa 1x1 d’ordinadors a les aules per aquest motiu. Aquest fet es va fer públic a la Junta de Directors de Barcelona ciutat. Per tant la nostra renúncia a participar en el 1x1 s’ha justificat públicament, en presència de responsables de l’administració Educativa. Ens sentim discriminats respecte d’altres centres educatius de Barcelona, que sí disposen de connexions a Internet adients i poden així desenvolupar la seva tasca docent, amb una qualitat que els permet donar resposta a les exigències de la UE.

Per tot això, demanem que es prenguin les mesures escaients per tal que el nostre centre pugui ser un centre que formi part d’Europa i pugui donar les respostes formatives que la comunitat demana als seus socis. Per què som Europa, no? Aquesta demanda s’ha formulat molts cops sense cap èxit, però creiem, que si som Europa, cal fer-ne quelcom i no deixar passar més el temps.

Si en un termini d’un mes, des de la  recepció d’aquesta carta no s’ha rebut una resposta on consti un calendari d’actuacions, la mateixa serà enviada a tots els mitjans de comunicació i al Parlament Europeu

Consell Escolar de l’INS Pablo Ruiz Picasso."




No hay comentarios:

Publicar un comentario